Электронный архив
Донецкого национального технического университета (г.Донецк)
Electronic archive of Donetsk national technical university (Donetsk)
 

eaDonNTU, Donetsk >
Научные труды ДонНТУ >
Серія: Інформатика, кібернетика та обчислювальна техніка >
Випуск 1 (19) >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ea.donntu.ru/handle/123456789/30915

Название: Алгоритм вокселизации сферического треугольника
Другие названия: Алгоритм вокселізації сферичного трикутника
The algorithm to generate voxel decomposition for shperical triangle
Авторы: Башков, Е.А.
Непочатая, С.А.
Башков, Є.О.
Непочата, С.О.
Bashkov, Ye.A.
Nepochataya, S.A.
Ключевые слова: воксель
3D-дисплей
воксельное разложение
сферический треугольник
voxel
3D display
voxel decomposition
spherical triangle
3D-дісплей
воксельна декомпозиція
сферичний трикутник
Дата публикации: 2014
Издатель: ДонНТУ
Библиографическое описание: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Інформатика, кібернетика та обчислювальна техніка : збірник статей. Вип. 1(19) / ДВНЗ "ДонНТУ" ; редкол.: О.Є. Башков (голов. ред.) та ін. - Донецьк : ДВНЗ "ДонНТУ", 2014. - С. 27 - 31
Аннотация: Поставлена задача воксельного разложения сферического треугольника в видеопамяти трехмерного дисплея и предложен метод ее решения. Рассмотрен алгоритм воксельного разложения сферического треугольника и некоторые его модификации. Представлены результаты численных экспериментов.
Описание: A problem of the spherical triangle voxel representation in volumetric 3D display memory has been considered. The spherical triangle is defined by the center of the given radius sphere and three points lying on the surface. The problem is reduced to finding the set of voxels, each of which a) has at least one point in common with the sphere, b) projection of the voxel center belongs to the spherical triangle and c) has no more than 8 ne ighbors. A general algorithm for solving the problem was suggested. Two approaches to solve the subtasks of checking of belonging of voxel to the spherical triangle were considered a) comparing the sum of the areas of the triangles formed by the checked voxel and the area of the original triangle and b) estimating of the given voxel position relative to three planes formed by the center of the sphere and three given vertices. Numerical experiments and comparative analysis of the generation time of arbitrary triangles was studied. It was concluded that the second approach to the verification of voxel accessories is faster on average by 15 %.
URI: http://ea.donntu.org/handle/123456789/30915
Располагается в коллекциях:Випуск 1 (19)

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
Bashkov.pdf755.17 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.