Электронный архив
Донецкого национального технического университета (г.Донецк)
Electronic archive of Donetsk national technical university (Donetsk)
 

eaDonNTU, Donetsk >
Научные труды ДонНТУ >
Серия: Экономическая >
Випуск 2 >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ea.donntu.ru/handle/123456789/29515

Название: ИНСТИТУЦИОНАЛЬНЫЕ ФАКТОРЫ УСПЕШНОСТИ РЕФОРМ ГОСУДАРСТВЕННОГО УПРАВЛЕНИЯ
Другие названия: Institutional Factors of Successful Public Administration Reforms
Авторы: Капогузов, Е.А.
Kapoguzov, E.A.
Ключевые слова: институциональная теория
институт
институциональный анализ
реформы государственного управления
новая институциональная экономическая теория
структурные альтернативы
institutional analysis
public administration reform
new institutional economic theory
structural alternatives
Дата публикации: 2014
Издатель: ДонНТУ
Библиографическое описание: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Економічна. №2 / ДВНЗ "ДонНТУ" ; редкол.: В.В. Дементьєв (голов. ред.) та ін. - Донецьк : ДВНЗ "ДонНТУ", 2014.
Аннотация: В статье рассматриваются факторы успешности реформ в сфере государственного управления, в частности, институциональные условия и ограничение успешности реформ. К таким факторам относятся различия в надконституционных институтах, в конфигурации политико-бюрократических рынков и дилеммами при решении задач реформ. Большое значение имеет и соотношение внутреннего (исходящего от бюрократической системы) и внешнего (исходящего от внешних и внутренних субъектов) давления. Показана важность анализа институциональных альтернатив, в частности, использование стратегии промежуточных институтов или позитивной реинтеграции как альтернатив стратегии импорта институтов в сфере реформирования государственного управления.
Описание: ne of the key problems of economic science nowadays is to develop a methodology for institutional analysis of institutional subsystems` reforms. One of the most important aspects of reform is the area of public administration. Reforms in this area, which have gained a strong momentum since the beginning of the 1980s, especially in Anglo-Saxon countries, became widespread in continental OECD countries, and then in developing and transition countries. Despite the similarity of used managerial tools, both in developed and developing countries there is a divergence of the objective results of the reforms. It is explained both by the ambivalence of the reforms` goals and differences in the institutional environment and in terms of their implementation. The differences are connected with the socio-cultural factors, which are components of super-constitutional institutions, and with the configuration of the political and bureaucratic markets and level of reforms` "soft infrastructure" development. The ratio of internal (coming from bureaucratic sys-tem) and external, coming from the outside (in particular, international donors, which is especially important for transitive and developing countries receiving financial and technical support) and internal subjects (consumers of public services) of pressure is of great importance. Under these conditions it is necessary to analyze potential institutional alternatives in terms of adaptation of the tools used during reform to the parameters of the existing institutional environment. So it is shown that the strategy of intermediate institutions or positive re-integration can be an alternative often used in public administration reforms, but it is important to follow the stages of institutional design in terms of completeness and complementarity of the reforms` components.
URI: http://ea.donntu.org/handle/123456789/29515
Располагается в коллекциях:Випуск 2

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
Kapoguzov.pdf490.59 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.