Электронный архив
Донецкого национального технического университета (г.Донецк)
Electronic archive of Donetsk national technical university (Donetsk)
 

eaDonNTU, Donetsk >
Научные труды ДонНТУ >
Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація >
Випуск 2 (27) >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ea.donntu.ru/handle/123456789/29134

Название: Математическая модель полета конвертоплана
Другие названия: Математична модель польоту конвертоплана
Mathematical model of tiltrotor flight
Авторы: Федюн, Роман Валерьевич
Пихно, Э.В.
Пихно, Е.В.
Pikhno, E.V.
Fedyun, R.V.
Ключевые слова: tiltrotor
nonlinear mathematical model
digital system
конвертоплан
нелінійна математична модель
цифрова система
регулярний нелінійної системи
моделювання нелінійної системи
конвертоплан
нелинейная математическая модель
цифровая система
регулятор нелинейной системы
моделирование нелинейной системы
controller nonlinear system
modeling of nonlinear systems
Дата публикации: 2014
Издатель: ДонНТУ
Библиографическое описание: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. №2 (27) / ДВНЗ "ДонНТУ" ; редкол.: О.А. Мінаєв та ін. - Донецьк : ДонНТУ, 2014. - 230с.
Аннотация: Выполнен анализ летательного аппарата - конвертоплана, составлена его математическая модель на базе описания технической реализации. Полученная непрерывная математическая модель была трансформирована в цифровой вид с рядом допущений по условиям, которые позволили значительно уменьшить сложность. На базе этого были разработаны регуляторы для контуров управления по высоте и по скорости движения.
Описание: The analysis of the tiltrotor aircraft- , composed his mathematical model based on the description of the technical implementation. In compiling mathematical models focused on the balance and accuracy of the description of complexity as overly complex model is extremely difficult analysis. A mathematical model is clearly non-linear , which makes it impossible to use standard tools for analyzing systems. Linearization of the same is not possible. The resulting continuous mathematical model has been transformed into digital form with a number of assumptions about the working conditions , which will significantly reduce the complexity of the system for analysis. In simplifying the data include: constant air density at different altitudes , the same temperature , the lack of resistance from the flaps and elevator. After converting the system to digital simulation was made without regulators to determine the veracity of the mathematical model , as well as for the primary analysis of the system. Since the system is nonlinear, it was written its own software for the simulation. After the simulation , as an experiment , it was decided to design a simple PI controllers on the contours of height and speed . The choice fell on PI controllers due to the fact that the system and the high inertial parameters in it are changing relatively slowly. Designed regulators showed that their may be used for non-linear systems , and they are quite effective . It has also been made with simulation parameters actually existing tiltrotor V- 22 Osprey. After an exemplary selection of the drag coefficient was found that the system meets reality and data on the dynamics are approximately equal.
URI: http://ea.donntu.org/handle/123456789/29134
Располагается в коллекциях:Випуск 2 (27)

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
Fedyun.pdf714.17 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.