|
eaDonNTU, Donetsk >
Научные труды ДонНТУ >
Серия: Экономическая >
Випуск 3(45) >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://ea.donntu.ru/handle/123456789/28003
|
Название: | Институционализация централизованной модели закупок в государственном секторе: взаимодействие макро- и микроуровня |
Другие названия: | Інституціоналізація централізованої моделі закупівель в державному секторі: взаємодія макро- і мікрорівня INSTITUTIONALIZATION OF A CENTRALIZED PROCUREMENT MODEL IN THE PUBLIC SECTOR: THE INTERACTION OF MACRO- AND MICRO- LEVELS |
Авторы: | Белокрылое, К.А. Бєлокрилов, К.А. BELOKRYLOV, K.A. |
Ключевые слова: | институты централизация и децентрализация эффективность закупок Федеральная контрактная система положение о закупке інститути централізація і децентралізація ефективність закупівель Федеральна контрактна система положення про закупівлю institutions centralization and decentralization efficiency in procurement ederal contracting system procurement regulations |
Дата публикации: | 2013 |
Издатель: | ДонНТУ |
Библиографическое описание: | Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 3(45) - Донецьк, ДонНТУ, 2013. |
Аннотация: | В настоящее время основным направлением развития системы госзакупок в РФ в соответствии с переходом к Федеральной контрактной системе выступает централизация. Опыт интеграции всех этапов закупок продукции, работ, услуг для удовлетворения общественных и коммунальных потребностей накоплен в США, а также ЕС, анализ которого позволил сделать вывод о том, что централизованная модель закупок предусматривает создание своеобразного закупочного центра, куда стекаются заявки от подразделений. В случае максимального уровня централизации формируется специальное ведомство, отвечающее за все госзакупки или соответствующий закупочный департамент для крупной компании. Такое специальное управление создано для осуществления закупок в ЮФУ. Но до недавнего времени оно, фактически, выполняло роль «свадебного генерала», лишь транслируя закупки подразделений ЮФУ-центра, напряду с которым самостоятельно осуществляли закупки Архитектурный, Педагогический и Технологический институты ЮФУ. Это потребовало существенной переработки Положения о закупке
ЮФУ как автономного учреждения. |
Описание: | The problem of introducing modern methods and tools for organizing and managing government contracts is particularly relevant in relation to the task, set before the Russian economy, to realize large-scale projects, primarily of technological modernization on the basis of reindustrialization of major industries. Meanwhile, in the present, there are almost no scientifically developed criteria and indicators of effectiveness of the system of state orders; not enough attention is paid to the qualitative improvement of public procurement management.
A methodological basis for the formation of an effective system of public procurement is made by neo-institutionalism in which market relations are conceptually viewed through the prism of mutually beneficial contractual relationships. Contract paradigm in institutional theory is realized both from the outside - through the study of the institutional environment within which the choice of the economic actors' behavior rules: social, legal and political, as well as through relationships that form the basis of organizations, that is, from the inside. In the context of the economic theory of property rights, a contract is defined as any institutional agreement on the exchange of powers and protection, which is the result of conscious and free choice in the general framework of interaction given by institutes.
The purpose of this study is, on the basis of testing the problem situations prevailing in the system of meeting the needs of the public sector at the macro and micro level, to justify centralization as the strategic direction of its radical modernization and by analyzing the experience of the U.S.
and EU to propose ways to implement this strategy.
The following "bottlenecks" of the existing
system to meet the needs of the public sector have been identified:
overlapping functions of accounting and purchasing department to keep the register of contracts;
hindering innovation in manufacturing activity, while an innovative demand in the Russian economy is primarily created by the government;
establishing the connection with introducing a special calculation of the initial contract price situation of "tightening the price";
Expanding corruption component of most trades to the borders threat to the economic security of the country.
Overcoming these "failures" of public procurement is provided by implementing the strategies of centralization through the formation of the Federal Contract System. Experience of integration of all stages of products and services procurement to meet the needs of the public and communal accumulated in the U.S. and the EU, whose analysis led to the conclusion that a centralized procurement model provides for a kind of Shopping Centers, which unite applications from departments. In case of the maximum level of centralization, there is formed a special department responsible for all government purchases or the relevant procurement department for a large company. Such a special department for procurement was created at SFU. But until recently, it has, in fact, served as a "figurehead", only translating procurement departments of the SFU center, together with which Architectural, Pedagogical and Technological Institutes of Southern Federal University carries out procurement independently. This required substantial processing of procurement regulations at SFU as an autonomous institution.
The centralized procurement model of autonomous agency's purchase implemented in the new "Regulations on the purchase" will provide growth in the goods and services and, therefore, increase in saving financial resources of SFU. The spread of this positive experience of centralized purchases for virtually all purchases of SFU will contribute to both the quality of purchased goods and the growth of economy as economies of scale. |
URI: | http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/28003 |
Располагается в коллекциях: | Випуск 3(45)
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|