Электронный архив
Донецкого национального технического университета (г.Донецк)
Electronic archive of Donetsk national technical university (Donetsk)
 

eaDonNTU, Donetsk >
Научные труды ДонНТУ >
Серия: Экономическая >
Випуск 3(45) >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ea.donntu.ru/handle/123456789/28003

Название: Институционализация централизованной модели закупок в государственном секторе: взаимодействие макро- и микроуровня
Другие названия: Інституціоналізація централізованої моделі закупівель в державному секторі: взаємодія макро- і мікрорівня
INSTITUTIONALIZATION OF A CENTRALIZED PROCUREMENT MODEL IN THE PUBLIC SECTOR: THE INTERACTION OF MACRO- AND MICRO- LEVELS
Авторы: Белокрылое, К.А.
Бєлокрилов, К.А.
BELOKRYLOV, K.A.
Ключевые слова: институты
централизация и децентрализация
эффективность закупок
Федеральная контрактная система
положение о закупке
інститути
централізація і де­централізація
ефективність закупівель
Федеральна контрактна система
положення про закупівлю
institutions
centralization and decentralization
efficiency in procurement
eder­al contracting system
procurement regulations
Дата публикации: 2013
Издатель: ДонНТУ
Библиографическое описание: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 3(45) - Донецьк, ДонНТУ, 2013.
Аннотация: В настоящее время основным направлением развития системы госзакупок в РФ в соответствии с переходом к Федеральной контрактной системе выступает централизация. Опыт интеграции всех этапов закупок продукции, работ, услуг для удовлетворения общественных и коммунальных потребностей накоплен в США, а также ЕС, анализ которого позволил сделать вывод о том, что централизованная модель закупок предусматривает создание своеобразного закупочного центра, куда стекаются заявки от подразделений. В случае максимального уровня централизации формируется специальное ведомство, отвечающее за все госзакупки или соответствующий закупочный департамент для крупной компании. Такое специальное управление создано для осуществления закупок в ЮФУ. Но до недавнего вре­мени оно, фактически, выполняло роль «сва­дебного генерала», лишь транслируя закупки подразделений ЮФУ-центра, напряду с кото­рым самостоятельно осуществляли закупки Архитектурный, Педагогический и Технологический институты ЮФУ. Это потребовало существенной переработки Положения о закупке ЮФУ как автономного учреждения.
Описание: The problem of introducing modern meth­ods and tools for organizing and managing government contracts is particularly relevant in rela­tion to the task, set before the Russian economy, to realize large-scale projects, primarily of techno­logical modernization on the basis of reindustrialization of major industries. Meanwhile, in the pre­sent, there are almost no scientifically developed criteria and indicators of effectiveness of the sys­tem of state orders; not enough attention is paid to the qualitative improvement of public procure­ment management. A methodological basis for the formation of an effective system of public procurement is made by neo-institutionalism in which market relations are conceptually viewed through the prism of mu­tually beneficial contractual relationships. Con­tract paradigm in institutional theory is realized both from the outside - through the study of the institutional environment within which the choice of the economic actors' behavior rules: social, le­gal and political, as well as through relationships that form the basis of organizations, that is, from the inside. In the context of the economic theory of property rights, a contract is defined as any in­stitutional agreement on the exchange of powers and protection, which is the result of conscious and free choice in the general framework of inter­action given by institutes. The purpose of this study is, on the basis of testing the problem situations prevailing in the system of meeting the needs of the public sector at the macro and micro level, to justify centralization as the strategic direction of its radical moderniza­tion and by analyzing the experience of the U.S. and EU to propose ways to implement this strate­gy. The following "bottlenecks" of the existing system to meet the needs of the public sector have been identified: overlapping functions of account­ing and purchasing department to keep the register of contracts; hindering innovation in manufac­turing activity, while an innovative demand in the Russian economy is primarily created by the gov­ernment; establishing the connection with in­troducing a special calculation of the initial contract price situation of "tightening the price"; Expanding corruption component of most trades to the borders threat to the econom­ic security of the country. Overcoming these "failures" of public procurement is provided by implementing the strate­gies of centralization through the formation of the Federal Contract System. Experience of integra­tion of all stages of products and services pro­curement to meet the needs of the public and communal accumulated in the U.S. and the EU, whose analysis led to the conclusion that a central­ized procurement model provides for a kind of Shopping Centers, which unite applications from departments. In case of the maximum level of cen­tralization, there is formed a special department responsible for all government purchases or the relevant procurement department for a large com­pany. Such a special department for procurement was created at SFU. But until recently, it has, in fact, served as a "figurehead", only translating procurement departments of the SFU center, to­gether with which Architectural, Pedagogical and Technological Institutes of Southern Federal Uni­versity carries out procurement independently. This required substantial processing of procurement regulations at SFU as an autonomous institu­tion. The centralized procurement model of autonomous agency's purchase implemented in the new "Regulations on the purchase" will provide growth in the goods and services and, therefore, increase in saving financial resources of SFU. The spread of this positive experience of centralized purchases for virtually all purchases of SFU will contribute to both the quality of purchased goods and the growth of economy as economies of scale.
URI: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/28003
Располагается в коллекциях:Випуск 3(45)

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
100.pdf520.39 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.