Электронный архив
Донецкого национального технического университета (г.Донецк)
Electronic archive of Donetsk national technical university (Donetsk)
 

eaDonNTU, Donetsk >
Научные труды ДонНТУ >
Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація >
Випуск 1 (24)'2013 >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ea.donntu.ru/handle/123456789/22608

Название: АНАЛИЗ СТРУКТУРЫ МИКРОПРОЦЕССОРНОЙ ОПТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ ИЗМЕРЕНИЯ ГЕОМЕТРИЧЕСКИХ ПАРАМЕТРОВ ЗАГОТОВОК ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНЫХ КОЛЕС
Другие названия: Аналіз структури мікропроцесорного оптичної системи вимірювання геометричних параметрів заготовок залізничних коліс
Structure Analysis of the Microprocessor Optical Measurement System of Railway Wheels Workpieces
Авторы: Кочин, А.Е.
Кочин, О.Е.
Kochin, A.Ye.
Ключевые слова: железнодорожное колесо
заготовка железнодорожного колеса
3d моделирование
микропроцессорная система
погрешности
компенсация
залізничне колесо
заготівля залізничного колеса
3d моделювання
мікропроцесорна система
похибки
компенсація
railway wheel
railway wheel workpiece
3d modeling
microprocessor system
error
compensation
Дата публикации: 2013
Издатель: Донецький національний технічний університет
Библиографическое описание: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація. Випуск 1 (24). - Донецьк, ДонНТУ, 2013. С - 230-237
Аннотация: Проанализированы существующие принципы построения систем определения геометрических параметров заготовок железнодорожных колес. Синтезирована структурная схема разрабатываемой измерительной микропроцессорной системы. Проанализированы основные источники погрешностей измерения геометрических параметров. Предложены методы и способы уменьшения влияния негативных факторов на точность измерения. Приведен метод восстановления геометрии заготовки колеса, на основе значений дальности пройденной измерительным лучом и углом поворота системы развертки. Предложен алгоритм компенсации неточности положения оптической системы относительно центральной оси заготовки колеса. Приведены результаты моделирования процесса измерения с коррекцией измеренных значений геометрии. Проанализированы границы применимости предложенного метода компенсации погрешностей.
Описание: Measurement system of railway wheels workpieces allows reducing the amount of metal, which should be removed during subsequent processing. This fact reduces the production cost of the wheels. At current prices for high-grade steel, the introduction of geometry measurement systems is economically feasible. The developed measuring system will have a sufficiently high speed, which provides the measurement of several workpieces per minute. One of the basic technical requirements for the system is to work without operators in the vicinity of workpieces. Analysis of existing methods for determining the geometry of hot objects showed the feasibility of using optical measurement methods. The method is based on the principle of sequential scanning of the cut workpieces followed by rotating the workpieces by turning the table. Thus, the system design is necessary to synthesize its block diagram, to determine the main sources of measurement errors and to develop methods of compensation. To solve this problem it is necessary to perform research in the following areas: to analyze the structure of high-speed optical measurement system, to synthesize a block diagram of the system; to identify the sources of errors in the meter and to assess the degree of their influence on measurement geometry accuracy; to suggest the ways of improving the accuracy of workpieces measurement. In this article the block diagram of a microprocessorbased optical measurement system to determine geometric parameters of blanks railway wheels is designed; the main sources of errors in determining the geometric parameters of railway wheels are defined; inaccuracy of positioning the system scan, convection of air in the measuring channel are determined; the methods for measuring the workpieces error compensation based on multiple measurements of the blank section are proposed.
URI: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/22608
ISSN: 2075-4272
Располагается в коллекциях:Статьи кафедры ЭТ
Випуск 1 (24)'2013

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
кочин.pdf589.11 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.