Электронный архив
Донецкого национального технического университета (г.Донецк)
Electronic archive of Donetsk national technical university (Donetsk)
 

eaDonNTU, Donetsk >
Научные труды ДонНТУ >
Серія: Педагогіка, психологія і соціологія >
Випуск 2(12) >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ea.donntu.ru/handle/123456789/18611

Название: ФОРМИРОВАНИЕ САМОСТОЯТЕЛЬНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ: ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ
Другие названия: Формування самостійності школярів: теоретичний аспект
Formation of Independent School: Theoretical Aspect
Авторы: ОДИНЦОВА, Я. В.
Одинцова, Я. В.
Odintsova, Ya.
Ключевые слова: independence
lack of independence
opportunity
achievement
freedom
motives
самостійність
несамостійність
можливість
досягнення
свобода
мотиви
самостоятельность
несамостоятельность
возможность
достижение
свобода
мотивы
Дата публикации: 2012
Издатель: ДонНТУ
Библиографическое описание: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с
Аннотация: Обобщая данные психолого-педагогических исследований проблемы познавательной самостоятельности и учитывая особенности умственного развития детей, утверждаем, что познавательная самостоятельность – это личное качество, которое отвечает естественному желанию определить свое – Я, быть независимым в восприятии и понимании что окружает, иметь свою точку зрения; самостоятельно ставить цель и приобретать новые знания, критически и самокритично относиться к результатам деятельности; уметь находить рациональные пути и средства познания действительности
Описание: Independence is a mandatory attribute of adulthood. Opposed to independence is lack of independence, and even impotence. As for obedience, the common thesis that "an obedient child is not independent" is not quite true. Summarizing the data of psychological and educational research problems of cognitive independence and considering characteristics of children's intellectual development, we see that the cognitive independence is a personal quality that meets the natural desire to determine their own ‘I’, be independent in the perception and understanding of what surrounds it, have their point of view, set goals and acquire new knowledge, critical and self-critical attitude to the results of actions; be able to find rational ways and means of understanding reality. The concept has a component structure: emotional motivational component – creation of a positive mood, meaningful effective component – the acquisition of knowledge, skills; moral volitional component aims to develop the qualities of people who are directly related to the manifestation of cognitive independence, focus, persistence, initiative, etc. These qualities can be attributed to the indicators or criteria of formation of cognitive autonomy of a person. Component structure of cognitive independence indicates that all components are interconnected at the appropriate place in the process of formation of this quality. Taking into account the significance and importance of cognitive independence in the structure of the personality and the data of psychological and educational research about some of the conditions of formation, we can conclude that the cognitive independence does not happen by itself, for its formation different tools that are important for the mental development of students are used
URI: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18611
Располагается в коллекциях:Випуск 2(12)

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
odints.pdf235.08 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.