Электронный архив
Донецкого национального технического университета (г.Донецк)
Electronic archive of Donetsk national technical university (Donetsk)
 

eaDonNTU, Donetsk >
Научные труды ДонНТУ >
Серия: Экономическая >
Випуск 1 (11) >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ea.donntu.ru/handle/123456789/29350

Название: РОЛЬ СУДОСТРОЕНИЯ И МЕЖДУНАРОДНЫХ МОРСКИХ ПЕРЕВОЗОК В РАЗВИТИИ ТРАНСПОРТНОЙ СИСТЕМЫ РОССИИ В УСЛОВИЯХ ГЛОБАЛИЗАЦИИ МИРОВЫХ РЫНКОВ
Другие названия: Role of shipbuilding and international maritime transport in the development of the transport system of Russia in the context of globalization of world markets
Авторы: Пономарева, Т.Г.
Ponomareva, T.G.
Ключевые слова: институциональная экономика
перевозки
морские грузоперевозки
морские линии
судостроение
transportation
sea freight containers
shipping lines
shipbuilding
Дата публикации: 2014
Издатель: ДонНТУ
Библиографическое описание: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Економічна. №1 (11) / ДВНЗ "ДонНТУ" ; редкол.: В.В. Дементьєв (голов. ред.) та ін. - Донецьк : ДВНЗ "ДонНТУ", 2014.
Аннотация: Анализируется эффективность международных морских перевозок и особенности развития российского судостроения, судостроения развитых стран, а также грузооборот морских портов России за 2013 год и виды морских перевозок, их преимущества и недостатки. В работе рассмотрены контейнерные перевозки и международные перевозчики-лидеры в этой отрасли, а также особенности линейного и трампового судоходства. По направлению перемещения морские перевозки разделяются на каботажные перевозки и перевозки заграничного сообщения – отмечено их различие. При написании статьи были использованы материалы, доступные на сайтах таких аналитических организаций, как International Maritime Organisation, Clarkson Research, IHS (Maritime), информация, предоставленная океанскими линиями, а также материал программы «Стратегия развития судостроительной промышленности на период до 2020 года и на дальнейшую перспективу» и программы «Развитие судостроения на 2013-2030 годы.
Описание: Under review here is the effectiveness of international shipping and distinctive features of the development of the Russian shipbuilding, shipbuil ding in the developed countries as well as the turnover of Russian seaports in 2013 and types of ocean fright, and their advantages and disadvantages. The paper discusses the container shipping and intern ational carriers leaders in this industry as well as distinctive features of linear and tramp shipping. Based on the type of transporting goods maritime transport is divided into cabotage and overseas transport ation. The role of transport in the modern world is difficult to overestimate. Development of international trade in a globalized economy stimulates the development of transport infrastructure of all countries without exception. International transportation with established logistics supply chains contribute to their management of commercial activities of the state and contribute to its development. Transportation opens consumers the way to a large number of products from around the world, which provides transport with one of the main places in the economic structure of the states. World merchant fleet annually transports nearly 10 billion tons of cargo. Maritime a ctivities are diverse and economically beneficial. Chemical, biological and energy resources of the seas and oceans are crucial to the economy and life of our planet, and will be even more amplified. The population of our planet and the potential of its economy are largely concentrated along the mainland coast-line: 25% - 50-kilometer zone, 50% in the 100-kilometer zone and up to 75% in a 500-kilometer zone. Consequently, the modern human civilization may well be called the "coastal". Russia has nearly 40,000 kilometers of the coastline, 100 000 kilometers of inland waterways, a large proportion of foreign trade is serviced by sea, up to 25% of the world 's hydrocarbon reserves are located on the Russian shelf. Therefore, the development of the shipbuilding industry, contributing to the development of maritime transport, defines Russia's national security in all areas of marine activities, including marine international transport. In most countries, the basis of the shipbuilding industry constitutes shipyards that carry mainly the assembly, installation and commissioning of ships and vessels. In contrast, the historical feature of the Russian shipbuilding is that apart from the final product - the actual orders from the shipbuilding and repair industry - a significant portion of the range of products of mechanical engineering, instrumentation and electrical engineering for the construction of ships, vessels and other equipment is developed and produced in this sphere as well. In addition, the Russian shipbuilding industry interacts with many organizations that supply their final products. In today's world shipbuilding is faced with serious competition. The Russian shipbuilding industry in its development has some problems. Many problems arise due to the peculiarities of the Russian legislation. At the same time, Russian naval ships have a sustainable competitive advantage in the segment of the ice class, "river-sea". Russian products compete with foreign producers in niches such as the production of drilling rigs, exploration vessels, and supply vessels. The author's view the need to develop the Arctic and determine Russia's place in the system of international transport in a globalizing world space can become an additional driving force in solving issues of the development of the shipbuilding industry in Russia.
URI: http://ea.donntu.org/handle/123456789/29350
Располагается в коллекциях:Випуск 1 (11)

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
Пономарева.pdf451.58 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.