|
eaDonNTU, Donetsk >
Научные труды ДонНТУ >
Серія: Педагогіка, психологія і соціологія >
Випуск 2(12) >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://ea.donntu.ru/handle/123456789/18611
|
Название: | ФОРМИРОВАНИЕ САМОСТОЯТЕЛЬНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ: ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ |
Другие названия: | Формування самостійності школярів: теоретичний аспект Formation of Independent School: Theoretical Aspect |
Авторы: | ОДИНЦОВА, Я. В. Одинцова, Я. В. Odintsova, Ya. |
Ключевые слова: | independence lack of independence opportunity achievement freedom motives самостійність несамостійність можливість досягнення свобода мотиви самостоятельность несамостоятельность возможность достижение свобода мотивы |
Дата публикации: | 2012 |
Издатель: | ДонНТУ |
Библиографическое описание: | Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 2 (12) 2012 – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2012. — 222 с |
Аннотация: | Обобщая данные психолого-педагогических исследований проблемы познавательной
самостоятельности и учитывая особенности умственного развития детей, утверждаем, что
познавательная самостоятельность – это личное качество, которое отвечает естественному
желанию определить свое – Я, быть независимым в восприятии и понимании что окружает,
иметь свою точку зрения; самостоятельно ставить цель и приобретать новые знания,
критически и самокритично относиться к результатам деятельности; уметь находить
рациональные пути и средства познания действительности |
Описание: | Independence is a mandatory attribute of adulthood. Opposed to independence is lack of
independence, and even impotence. As for obedience, the common thesis that "an obedient child is not independent" is not quite true.
Summarizing the data of psychological and educational research problems of cognitive
independence and considering characteristics of children's intellectual development, we see that the
cognitive independence is a personal quality that meets the natural desire to determine their own ‘I’, be independent in the perception and understanding of what surrounds it, have their point of view, set goals and acquire new knowledge, critical and self-critical attitude to the results of actions; be able to
find rational ways and means of understanding reality. The concept has a component structure:
emotional motivational component – creation of a positive mood, meaningful effective component – the
acquisition of knowledge, skills; moral volitional component aims to develop the qualities of people who are directly related to the manifestation of cognitive independence, focus, persistence, initiative, etc.
These qualities can be attributed to the indicators or criteria of formation of cognitive autonomy of a person. Component structure of cognitive independence indicates that all components are interconnected at the appropriate place in the process of formation of this quality. Taking into account
the significance and importance of cognitive independence in the structure of the personality and the data of psychological and educational research about some of the conditions of formation, we can conclude that the cognitive independence does not happen by itself, for its formation different tools that are important for the mental development of students are used |
URI: | http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/18611 |
Располагается в коллекциях: | Випуск 2(12)
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|